Sophia en Bibi en Sophia,
acryl op doek, 200 bij
60 cm, 2006
|
|
|
Sophia
Sophia is een winnares van
één van de Bartart-Beurs-Acties.
Op de Kamasutrabeurs
in de Jaarbeurs in Utrecht van begin 2005 konden bezoekers hun emailadres
achterlaten, en Sophia won. Ze kreeg een schilderij van zichzelf met een
fikse korting.
Hier is een overzicht van alle
Winnaressen tot nu toe.
|
|
|
Bibi
Sophia is een sterke en veelzijdige
vrouw. Zo schreef ze:
"Ik heb veel verschillende
kanten dus ik ben voor veel mensen moeilijk te peilen, ik heb bijvoorbeeld
ook een harde kant. Ik wilde eerst dat je een kinky schilderij van mij
zou maken, maar nu gaat Bibi voor. Dit schilderij moet vooral veel liefde
uitbeelden, dat wij samen een eenheid zijn! Bibi en ik zijn 1!"
Bibi is de kat van Sophia,
die begin 2005 is overleden. Het schilderij is een ode aan Bibi, en aan
de liefde. Hiernaast staan enkele foto's van Bibi. |
|
|
Schilderproces
Op 24 maart 2005 hebben
we twee grove schetsen en een aantal foto's gemaakt. We hebben bedacht
dat we een oude foto van Bibi gaan gebruiken om Bibi en Sophia op een doek
samen te brengen.
Op 15 april kozen
we de pose voor het eerste schilderij: een langrekte liggende stand.
Op 20 april heb ik
een aantal composities gemaakt.
juli: opzet en eerste
verflaag
januari 2006: voltooing
en overhandiging |
|
|
Bibi (t)
|
|
Het schilderij
Dit schilderij zal ik moeten
construeren met behulp van een oude foto van Bibi en dat is moeilijk. Maar
ik ben er van overtuigd dat het gaat lukken.
Het doek moet meerdere thema's
combineren: warmte, en daarnaast ook sensualiteit, en het doek mag imponeren.
En het moet technisch perfect zijn, het moet een eenheid worden.
Het schilderij is vrij donker:
het grootste gedeelte van Sophia wordt niet verlicht. Zelfs het gezicht
is maar spaarzaam verlicht. Dat geeft het doek een mysterieuze uitstraling. |
|
|
Op de foto van Bibi die ik
heb gebruikt is het achterlijf niet te zien. Ik heb dat dus moeten construeren.
De kop heb ik zo precies mogelijk van foto overgenomen. De kleuren van
Bibi waren lastig, daar heb ik nog het langst naar gezocht. |
|
|
Schetsen
Ik heb twee grove schetsen
van Sophia gemaakt. |
|
|
schetsen
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
Composities
Het vinden van een compositie
was moeilijk omdat Sophia meerdere kanten heeft. Ik heb gekozen voor een
pose die de schoonheid van haar lichaam combineert met warmte en de aanwezigheid
van Bibi.
De acht verschillende uitsneden
hebben soms een dik geschilderde rand, net zoals het doek van
Sietske,
soms vult de voorstelling het doek. De composities zijn bedoeld voor doeken
met dikke randen, om het schilderij een monumentaal voorkomen te geven.
De afmetingen zijn groot, het doek mag imponeren. De composities:
1: Dit is een horizontaal
compositie met een mooi balans: een klassieke compositie.
2: Ook mooi in balans,
de kat ligt iets lager dan in de eerste compositie. |
|
|
3: Dit is meer een
situatiecompositie, met rand en met omgeving erbij genomen waardoor het
model kwetsbaarder overkomt door de grootte van de omgeving.
4: Deze compositie
geeft wat meer ruimte aan de voorzijde van Sophia. Het krijgt hierdoor
een wat meer ruimtelijk spannendere en speelsere indruk, er zit een denkbeeldige
driehoek in.
5: Mooie evenwichtige
compositie met rand waar Sophia en kat beiden goed in beeld zijn. In het
beeld zit een mooie golfbeweging die begint bij de hand en zonder einde
doorloopt naar rechts. De subtiel gekozen ligging van de hand benadrukt
de sensualiteit en de sierlijkheid van Sophia. |
|
|
6: Deze compositie
met rand geeft een mooi evenwichtig beeld, het model ligt centraal. De
golvende lijnen van de omgeving maken het doek wat speelser en de vormen
van het model worden minder benadrukt.
7: Deze compositie
is met rand, doordat de hand en de benen buiten het kader vallen wordt
de nadruk gelegd op de golvende beweging van haar lichaam.
8: Deze compositie
met rand lijkt op de eerste composities, maar de smalle rand benadrukt
de slanke lichaamsvormen van Sophia, en belangrijker nog, het geeft het
doek een kader waardoor de intieme band tussen de twee onderwerpen van
het doek, Sophia en Bibi wordt benadrukt. |
|
|
11, 12 en 13: Deze
composities zijn bedoeld voor een eventueel tweede schilderij. |
|
|
Compositie 1 (200
bij 50 cm)
grote
afbeelding
|
|
Compositie 2 (200
bij 50 cm)
grote
afbeelding
|
|
Compositie 3 (150
bij 50 cm)
grote
afbeelding
|
|
Compositie 4 (200
bij 50 cm)
grote
afbeelding
|
|
Compositie 5 (200
bij 50 cm)
grote
afbeelding
|
|
Compositie 6 (150
bij 50 cm)
grote
afbeelding
|
|
Compositie 7 (200
bij 50 cm)
grote
afbeelding
|
|
Compositie 8 (200
bij 60 cm)
grote
afbeelding
|
|
Compositie 11 (80
bij 50 cm)
grote
afbeelding
|
|
Compositie 12 (120
bij
70 cm)
grote
afbeelding
|
|
Compositie 13 (80
bij 60 cm)
grote
afbeelding
|
|
Eerste schilderij
De kleuren worden zwart,
bruin, grijs, wit, creme, goud, kaneel. Dit zijn de kleuren van Bibi. Alleeen
het gezicht van Sophia is nog niet helemaal perfect, dat wil ik nog verder
uitwerken.
|
|
|
opzet
grote
afbeelding
|
|
tweede fase
grote
afbeelding
|
|
derde fase
grote
afbeelding
|
|
vierde fase
grote
afbeelding
|
|
vijfde fase
grote
afbeelding
|
|
zesde fase
grote
afbeelding
|
|
zevende fase
grote
afbeelding
|
|
achtste fase
grote
afbeelding
|
|
negende fase
grote
afbeelding
|
|
tiende fase
grote
afbeelding
|
|
eindresultaat
grote
afbeelding
|
|
detail
grote afbeelding |
|
Sophia en Bibi en Sophia,
acryl op doek, 200 bij
60 cm, 2006
|
|