|
|
Selma
Selma en haar man hebben me
gevraagd een mooi schilderij van haar te maken.
We zijn begonnen met inspiratie
op te doen door schetsen te maken. Vier schetsen heb ik gemaakt, met wisselende
poses. Uiteindelijk hebben we de vierde schets gekozen om verder uit te
werken tot een schilderij
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
eerste schets
grote
afbeelding
|
|
tweede schets
grote
afbeelding
|
|
derde schets
grote
afbeelding
|
|
vierde schets
grote
afbeelding
|
|
Schilderij
Het schilderij heeft een traditionele
stand tot onderwerp, maar de uitsnede en de belichting is afwijkend.
De uitsnede is hoger dan
je zou verwachten, en daar heb ik voor bewust voor gekozen om de lengte
van het doek te vergroten. Selma is lang en slank, en de vorm van het doek
moet dat benadrukken.
Verder is de keuze van de
belichting gewaagd: het licht schijnt niet primair op Selma's gezicht,
maar op haar rug. De stralende achtergrond zorgt er voor dat de aandacht
toch naar het gezicht van Selma gaat. Maar je blik blijft niet op één
punt hangen. Ik denk dat het doek hierdoor, na een korte tijd om
er aan te wennen, een verrassende uitstraling zal blijven houden.
|
|
|
opzet
grote
afbeelding
|
|
tweede fase
grote
afbeelding
|
|
derde fase
grote
afbeelding
|
|
vierde fase
grote
afbeelding
|
|
vijfde fase
grote
afbeelding
|
|
zesde fase
grote
afbeelding
|
|
zevende fase
grote
afbeelding
|
|
achtste fase
grote
afbeelding
|
|
negende fase
grote
afbeelding
|
|
tiende fase
grote
afbeelding
|
|
elfde fase
grote
afbeelding
|
|
twaalde fase
grote
afbeelding
|
|
dertiende fase
grote
afbeelding
|
|
veertiende fase
grote
afbeelding
|
|
|
|
|