|
|
Inke en Theun
Ik zag haar vanuit mijn ooghoeken,
en mijn gesprek haperde.
(zaterdag 31 januari 2004,
Jaarbeurs Utrecht)
Inke en Theun heb ik op de
Kamasutrabeurs in Utrecht ontmoet. Ze hebben mijn
stand met de schilderijen bekeken, we hebben er over gepraat, en ze
zouden nadenken over een mogelijke schilderopdracht.
Maar een half uurtje later
waren ze al terug om meteen een afspraak te maken... |
|
|
Inke heeft een indrukwekkende
gestalte: ze is 181 cm, en met haar hoge hakken nog langer. En ze heeft
een uitstraling die zo sterk is dat het bijna tastbaar wordt; heel mooi.
Theun is een wereldwijs iemand,
en hem typeren als non-conformistisch is een eufemisme.
Ze zijn acht jaar getrouwd,
en ze wonen in een mooi huis in het midden van het land. In dat huis is
een witte muur die al een paar jaar op een kunstwerk wacht. Ik ben vereerd
dat ik ben uitgekozen om daar iets moois voor te bedenken. |
|
|
Schilderproces
Inke en Theun hebben al veel
nagedacht over het schilderij en ze hebben als inspirerende ideeën
geopperd:
Het schilderij wordt een
drieluik. Symboliek kan deel uit maken van het schilderij. Onze eerste
idee-en zijn een abacus,
bieslook
(meer soepgroenten vind je hier),
en een caesar-kroontje. Picasso
en Turner
maakten beiden schilderijen waarbij er iets niet klopt. Han
Kolkman maakt foto's
waarbij achtergrond en onderwerp samensmelten. De half-af
versie van het schilderij van Cindy heeft zo'n zelfde effect.
We hebben tijdens de eerste
ontmoeting veel ideeën bedacht en één schets gemaakt. |
|
|
Tijdens de tweede ontmoeting
hebben we de plannen bijgeschaafd: we willen het schilderij toespitsen
op de drie kanten van Inke. Inke heeft onmiskenbaar een inponerende uitstraling,
maar daarnaast ook een sensuele en een hele warme kant. We hebben 216 foto's
gemaakt.
De foto's zijn ontwikkeld,
en ik denk een aantal kanten van Inke in foto's te hebben gevangen. Op
basis hiervan heb ik drie compositietekeningen gemaakt. Deze tekeningen
gebruik ik om composities te maken die ik weer zal voorleggen aan Inke
en Theun. |
|
|
Ik heb een achttal composities
gemaakt voor het doek. Een aantal composities hebben meerdere niveaus.
Die niveaus verbeelden de meerdere lagen van het karakter van Inke. De
kant van Inke waar ik het meeste bewondering voor heb, haar nadenkende
warme en zorgzame kant, ligt het diepst.
De uiteindelijke keus is
door Inke en Theun gemaakt: compositie nummer 7. 29 juli: opzetten in houtkool
voltooid. 14 november: eerste verflaag. 21 november: het eerste portret
begint al echt te "leven". 23 november: start tweede portret. 14 januari
2005: derde portret "leeft". 18 januari vorderingen tweede portret. Alle
portretten zijn nu herkenbaar. De kleuren moeten nog op elkaar afgestemd
worden en zullen dus nog veranderen. 21 januari: derde portret is voltooid. |
|
|
Het zoeken naar de achtergrondkleuren
was niet triviaal. In eerste instantie had ik het grote doek paars geverfd,
maar die kleur deed Theun denken aan campingsmokings.
Het kleine vierkante doek
moest een erotische-sensuele lading krijgen, en rood was een voor de hand
liggende keuze. Het dieper liggende doek was warmgeel, en dat wilde ik
graag zo houden. De combintie van warmgeel en helder rood deed me denken
aan de kleding van Tibetaanse monikken. Hiernaast staan twee foto's, de
onderste heb ik zelf gemaakt op een vakantie. Als ik deze inspiratiebronnen
zou volgen, dan zou ik het derde doek bordeauxrood verven. En dat is precies
wat ik heb gedaan.
Begin april kreeg ik het
laatste comentaar van Inke en op 21 april heb ik het tweede doek voltooid
en het drieluik ondertekend. |
|
|
Op 15 mei heb ik het doek
gevernist en wel overhandigd aan Inke en Theun. |
|
|
inspiratiebronnen voor de
kleuren
|
|
|
schets
grote
afbeelding
|
|
zwoel en verleidelijk
grote
afbeelding
|
|
trots en uitstraling
grote
afbeelding
|
|
nadenkend, warm en
zorgzaam
grote
afbeelding
|
|
compositie voorstellen
1 tot en met 4
grote
afbeelding
|
|
compositie voorstellen
5 tot en met 8
grote
afbeelding
|
|
Schilderij
Het wordt een "drieluik".
De
muur waarop het werk komt te hangen is 125 cm breed.
Het idee is om een groot
doek op te delen in drie vlakken, en ieder vlak te gebruiken voor een portret/model
schilderijtje. Roland
Schmets maakt ook drieluiken
met een moderne composite. Roland print foto's op doek, waarna hij
de achtergrond bewerkt. Ik zal -anders dan hij- het penseel gebruiken om
drie maal het gezicht te schilderen. Het is een ambitieus plan. De opzet
is bepaald: nummer 7 zal het worden. |
|
|
eerste opzet schilderij
portret1,
portret2
en portret3
|
|
tweede fase
portret1,
portret2
en portret3
|
|
derde fase
portret1,
portret2
en portret3
|
|
vierde fase
portret1,
portret2
en portret3
|
|
vijfde fase
portret1,
portret2
en portret3
|
|
zesde fase
portret1,
portret2
en portret3
|
|
zevende fase
portret1,
portret2
en portret3
|
|
achtste fase
portret1,
portret2
en portret3
|
|
negende fase
portret1,
portret2
en portret3
|
|
eindresultaat
portret1,
portret2
en portret3
|
|
Inke en haar doek
|