"Elisabeth"
acryl op doek, 130
bij 70 cm
|
|
|
Elisabeth
Elisabeth is een hele jonge
oma, en daar is ze erg blij mee. Ze heeft vijf kinderen, en een daarvan
heeft haar twee kleinkinderen gegeven.
Elisabeth is al bijna 25 jaar
getrouwd met Richard. Het was al jaren een wens van Richard om haar op
een schilderij vereeuwigd te zien, en die wens is uitgekomen.
|
|
|
Elisabeth heeft, anders dan
de meeste modellen, ervaring met het model staan voor een kunstenaar. Ze
heeft enkele keren geposeerd voor een tekenclub. Ze vertelde dat dat anders
is dan model staan voor mij. Bij de tekenclub duren de standen kort, zo'n
vijf tot tien minuten. Daardoor worden er soms standen gekozen die vermoeiend
zijn, zoals staande standen. Vijf minuten volledig stil staan is veel zwaarder
dan je verwacht. Het steeds opnieuw bedenken van een nieuwe stand is ook
lastig.
Ik maak meestal schetsen
gedurende een half uur, waarbij het model volledig ontspannen op de bank
ligt. En daarnaast |
|
|
vertel ik een model hoe ze
kan gaan liggen als ze dat graag heeft. En tenslotte geef ik een model
hapjes en drankjes tijdens het model staan. Dat beviel Elisabeth.
De vier standen die we getekend
hebben varieren qua uitstraling. De eerste stand is ingetogen, maar zo'n
verlegen stand zou Elisabeth geen recht doen. De derde stand is voorlopig
onze favoriet. In deze pose, die gebaseerd is op het schilderij van Elisa,
ligt Elisabeth achterover over een tweetal kussens. Deze eerste tekensessie
leverde nieuwe ideeen op voor de tweede fotosessie. |
|
|
Schilderproces
11 december 2004: Elisabeth
en Richard kwamen langs voor de eerste tekensessie. We hebben vier schetsen
gemaakt. De derde is onze favoriet, omdat die een zekere spanning oproept.
Deze schets is geinspireerd door dit schilderij
van Elisa.
Op 8 januari 2005
zochten we verder naar de perfecte stand. Op 27 januari heb ik een
11-tal composities bedacht. 1 februari: de keuze is op compositie
6 gevallen. 25 februari: het doek is op maat gemaakt, en heeft een
opzet (eerste fase). 19 maart: de eerste verflagen liggen op het
doek. Acrylverf geeft geen mooie eerste laag, pas de derde laag heeft een
goede diepe kleur (zesde fase). |
|
|
16 april 2005: na
een week hard werken had ik het doek naar mij idee helemaal perfect. Ik
heb Elisabeth en Richard bezocht in hun woonplaats en hun het doek laten
zien. Hun kinderen waren aanwezig, en ook die gaven hun commentaar. Om
een of andere reden geeft de jongste aanwezige altijd als eerste commentaar.
Hetzelfde gebeurde bij het project van Nicole.
En het commentaar was positief. Inmiddels hebben al veel meer mensen verteld
dat ze het mooi vinden, schreef Richard mij.
Op zaterdag 16 april 2005
om 11.30 was dit schilderproject officieel ten einde: Elisabeth sprak
uit dat ze het doek helemaal af vond. |
|
|
schetsen
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
grote
afbeelding
|
|
Compositie
Hiernaast staan vier composities
afgebeeld van de 11 die ik heb verzonnen. De tweede is verkozen. |
|
|
Compositie voor een
doek van 130 bij 70 cm
grote
afbeelding
|
|
Compositie voor een
doek van 130 bij 70 cm
grote
afbeelding
|
|
Compositie voor een
doek van 90 bij 80 cm
grote
afbeelding
|
|
Compositie voor een
doek van 90 bij 60 cm
grote
afbeelding
|
|
Schilderij
Het is een doek van 130 bij
70 cm, dubbeldik, en de kleuren worden warm geel en warm rood. |
|
|
opzet
grote
afbeelding
|
|
tweede fase
grote
afbeelding
|
|
derde fase
grote
afbeelding
|
|
vierde fase
grote
afbeelding
|
|
vijfde fase
grote
afbeelding
|
|
zesde fase
grote
afbeelding
|
|
zevende fase
grote
afbeelding
|
|
achtste fase
grote
afbeelding
|
|
eindresultaat
grote afbeelding |
|
detail
grote
afbeelding
|