De Barones
is al bijna 55 jaar, en
in prima conditie. Haar bijnaam hebben anderen bedacht, en ik kan begrijpen
waarom. Ze is op en top beschaving, in de goede zin des woord. Ze is bereisd,
belezen, en heeft zelfs in verschillende werelddelen gewoond. Ze schildert
ook zelf.
De Barones heeft vrouwelijke
vormen waar ze terecht trots op is, en wil die graag in een schilderij
vereeuwigd zien. Wat ik ook graag in het schilderij terug zou willen
zien, is haar blik. Haar blik is fris, alert en aandachtig, en ze heeft
een bril zonder randen die dat mooi accentueert.
Het schilderij is een
verjaardagkadootje voor haar man.
Schilderproces
Dit schilderproject zou
lang kunnen gaan duren omdat de barones regelmatig in haar tweede huis
in Spanje vertoeft en omdat het een perfect schilderij moest worden.
De eerste kenismaking
leverde meteen een mooie eerste tekening op. Deze tekening was vooral bedoeld
om de barones mee te laten kijken terwijl ik haar tekende. Een liggende
stand is mooi, maar een zittende stand is meer typerend voor haar, denk
ik.
De tweede afspraak was
op 31 maart. Tijdens deze afspraak hebben we een tweede tekening gemaakt,
en 180 foto's. Een van deze foto's heb ik gebruikt ik als basis voor het
schilderij.
Dit project was voor mij
bijzonder omdat ik kosten nog moeite heb gespaard om de Barones op het
schilderij te krijgen zoals ik haar zie.
Toen ik de Barones voor
het eerst ontmoette zag ze blijkbaar al iets in mij, want ze wilde graag
een schilderij, en ze beloofde me ook een mooie bijdrage voor het voltooide
werk. Ik was vereerd met het vertrouwen dat ze in me had, maar ik wist
dat ik mezelf verder moest ontwikkelen om een perfect werk af te kunnen
afleveren. Gedurende vorig jaar heb ik geoefend in onder andere precisie
(zie Jan) en het gebruik van een genuanceerde
kleurstelling (zie Moniek). Tijdens het
project ben ik lang op zoek geweest naar de goede toon (fase zes tot en
met tien). En zelfs met fase elf was ik nog niet tevreden. Ik vond dat
de Barones nog niet tot haar recht kwam, ze kwam te statisch over. Na lang
nadenken ontdekte ik dat de kleurschakering in de achtergrond de schuldige
was. De achtergrond in fase tien geeft het schilderij een ronde vorm, maar
de schuine lijn van de arm van de barones moest juist worden geaccentueerd
door het kleurverloop in de achtergrond. Hierdoor is het schilderij dynamischer
geworden.
De blik van de Barones
geeft haar precies weer zoals ik haar zie: van middelbare leeftijd maar
met een jonge geest, een wereldse vrouw, met onmiskenbaar een ondeugende
blik.
Nu is het wachten tot de
Barones contact met mij opneemt en een afspraak maakt om het werk te bekijken.
Ik ben benieuwd naar haar oordeel over het doek.
schilderproces
23 mei 2004: eerste
opzet in houtskool
4 september: eerste
verflaag
16 oktober: tussenversie
24 oktober: nieuwe
tussenversie
31 oktober: vijfde
versie
12 november: zesde
versie
23 november: zevende
versie
26 december: achtste
versie
2 januari: negende
versie, kleuren omgegooid
3 januari: tiende
fase, afronden
25 januari: elfde
fase, nog steeds afronden :)
2 februari 2005:
voltooid
eerste tekening
grote
afbeelding
tweede tekening
grote
afbeelding
Schilderij
Het schilderij van de Barones
wordt een kalme, sensuele stand, in lichte kleuren. Schilderijen van Sara
Moon vormen een inspiratiebron. De afmetingen worden 80 bij 60 cm.
Het schilderij zal uiteindelijk worden gecompleteerd met een baklijst.
eerste opzet eerste
schilderij
grote
afbeelding
tweede fase
grote
afbeelding
derde fase
|